Maha Lemah Lembut - wannursyarifah

as-Sirah an-Nabawiyah

2018-06-03

Maha Lemah Lembut

Allah Maha Lemah Lembut PentadbiranNya

Dan Dia,adalah semakin ditakuti,orang-orang menjadi semakin dekat.Dia,apabila mulai digeruni,orang-orang menjadi ingin meraih cinta-Nya.

Tidaklah penguasa itu apabila ia ditakuti,melainkan orang-orang lari menjauh darinya.

Tidaklah pula Allah itu ditakuti lagi digeruni,melainkan orang-orang bertambah dekat lagi ingin dekat kepada-Nya.Kerana Allah adalah ar-Rahman ar-Rahiim.

اَلَمْ تَرَ اَنَّ اللهَ اَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَتُصْبِحُ اْلاَرْضُ مُخْضَرَّةً، اِنَّ اللهَ لَطِيْفٌ خَبِيْرٌ(63) لَه مَا فِي السَّموتِ وَ مَا فِي اْلاَرْضِ، وَ اِنَّ اللهَ لَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيْدُ(64) الحج: 

Apakah kamu tiada melihat, bahwasanya Allah menurunkan air dari langit, lalu jadilah bumi itu hijau? Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui. (63)
Kepunyaan Allah-lah segala yang ada di langit dan segala yang ada di bumi. Dan sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kaya lagi Maha Terpuji. (64) (Al-Hajj:63-64).

Maka apabila kita semakin mendalami agama islam,seseorang itu dapat melihat hikmahnya keatas penciptaan alam ini.Seseorang akan mulai memandang dirinya dan merasai kebesaran Allah s.w.t.Dan semakin ia menilai dirinya,ia akan merasai bahawa ia tidak dapat hidup tanpa adanya Allah didalam hatinya.Ia akan memperhatikan nikmat-nikmat Allah s.w.t yang telah diberikan kepada dirinya.

Hakikatnya,seseorang itu tidak memiliki apa-apa hingga Allah yang memberikan dirinya keperluan untuk hidup.Memudahkan urusan hidupnya.

Salah satu cara terbaik untuk merasai keagungan Allah adalah melalui bacaan al-Quran.kemudian sesudah itu memperhatikan alam-alam ciptaan-Nya.Seseorang itu akan merasai kesempurnaan ciptaan-Nya apa yang dilihat oleh mata.Maka,bagaimana pula dengan ciptaan-Nya di akhirat? Tentu lebih hebat lagi hingga seseorang itu ingin mendapatkan dan merasainya kehebatan ciptaan Allah dan merasai sendiri bertapa lembutnya pentadbiran Allah keatas alam ini sangat begitu berhikmat dan bijaksana.

Maka,setelah itu,fikirkanlah untuk apakah penciptaan ini semua ? 

Dan demi sesungguhnya! Kami telah berulang-ulang kali menyebarkan hujjah-hujjah di antara manusia melalui Al-Quran supaya mereka berfikir (mengenalku serta bersyukur); dalam pada itu kebanyakan manusia tidak mahu melainkan berlaku kufur.(al-Furqan : 50)

No comments:

Post a Comment