Mimpi Bertemu Nabi Muhammad s.a.w - wannursyarifah

Mimpi Bertemu Nabi Muhammad s.a.w

Salam Maulidur Rasul
Kita masih lagi dalam bulan kelahiran Rasulullah sa.w Muhammad.
Alhamdulilah,Kita berselawat keatas Nabi kita Muhammad sebagai 
rasa cinta dan kaseh kepada Baginda dan di berkati oleh Allah s.w.t.
kelak kita akan dapat bersama dengan Baginda di akhirat.insyallah.

Perasaan yang berupa cinta & kaseh ini kadang kala hingga terbawa 
ke alammimpi serta menzahirkan orang yang cintai
 (bergantung pada tahap rasa cinta dia pada seseorang).

Seterusnya mengenai bermimpi bertemu Rasulullah s.a.w,
Di masa zaman Rasulullah s.a.w,andai Sahabat bermimpi bertemu 
Rasulullah s.a.w,mungkin tidak ada masalah untuk mendapatkan 
pengesahan mengenai mimpi tersebut.bagaimanapula dengan 
mimpi selepas zaman Nabi Muhammad?,
jadi memang ada yang bermimpi bersuar muka dengan 
Kekaseh Allah (Rasulullah s.a.w),akan tertapi,sukar untuk mendapat kebenaran di sebalik kisah nyata mengenai 
mimpi yang telah di alami.


Mengikut apa yang terdapat didalam hadist-hadist Rasulullah,kita diberi tahh bahawa iblis di haramkan menyerupai Rasulullah s.a.w baik dalam alam nyata mahpun mimpi oleh Allah s.w.t.Adakah ini termasuk suara,bentuk fizikal,sifat²,atau keseluruhannya?(Apa sahaja mengenai Rasulullah s.a.w,
iblis di haramkan sama sekali menyerupai Baginda oleh Allah s.w.t)
Tentang sabda Nabi saw.: Barang siapa yang pernah melihat aku dalam mimpi,
bererti dia benar- benar telah melihatku • Hadis riwayat Abu Qatadah, ia berkata :
Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda : Mimpi baik ( rukyah) itu datang dari Allah
dan mimpi buruk (hilm ) datang dari setan .

Maka apabila salah seorang di antara kalian
bermimpi yang tidak menyenangkan hendaklah dia meludah ke samping kiri sebanyak tiga kali dan memohon perlindungan kepada Allah dari kejahatannya sehingga mimpi itu tidak akan membahayakannya. (Shahih Muslim No.4195)
Dan kita telah mengetahui bahawa mimpi orang mukmin itu 1 bahagian dari bahagian-bahagian juzuk kenabian.ini membawa erti mimpi bukan sekadar mainan tidur,sebaliknya admembawa maksud 
tersiratnya yang tersendiri.

Hadis riwayat Abu Hurairah , ia berkata:
Dari Nabi bahwa beliau bersabda : Ketika kiamat telah mendekat, mimpi seorang muslim hampir tidak ada dustanya . Mimpi salah seorang di antara kalian yang paling mendekati kebenaran adalah mimpi orang yang paling jujur dalam berbicara.

Mimpi orang muslim adalah termasuk satu dari empat puluh lima bagian kenabian.Mimpi itu dibagi menjadi tiga kelompok: Mimpi yang baik , yaitu kabar gembira yang datang dari Allah.

Mimpi yang menyedihkan, yaitu mimpi yang datang dari setan . Dan mimpi yang datang dari bisikan diri sendiri . Jika salah seorang di antara kalian bermimpi yang tidak menyenangkan,maka hendaknya dia bangun dari tidur lalu mengerjakan salat dan hendaknya jangan dia ceritakan mimpi tersebut kepada orang lain . Beliau berkata:
Aku gembira bila mimpi terikat dengan tali dan tidak suka bila mimpi dengan leher terbelenggu.Tali adalah lambang keteguhan dalam beragama . Kata Abu Hurairah: Aku tidak tahu apakah ia termasuk hadis atau ucapan Ibnu Sirin . ( Shahih Muslim No.4200 )(Rujukkan)

Jadi disini sukar untuk kita jelaskan dengan lebih dalam
mengenai status mimpi bertemu Rasulullah s.a.w Muhammad 
kerana kita tidak berada di zaman Baginda.apa yang saya ingin lakukan 
adalah berkongsi cerita anda supaya dapat kita sama² mengetahui 
apa yang anda mimpikan sewaktu bertemu Rasulullah s.a.w.apa yang 
di sampaikan,apa yang di lakukan,bagaimana keadaan Rasulullah s.a.w 
di waktu itu,dan sebagainya (jikada).

Kalau ada letak sahaja link anda di ruang komen supaya kami dapat 
membacanya.ini adalah mimpi yang istimewa,saya kalau boleh tak 
mahu terlepas membacanya.

Saya ingin baca pengalaman anda pula.
Jazzakallah.

Ini pengalaman saya bermimpi Rasulullah Salallah Alahi Wasallam 
Muhammad.Mimpi ni sekejap sahaja,dan ianya hanya sekali,
saya tak pernah cerita hal ni kepada sesiapa melainkan menulis di blog dan fb.pelik kan
 (Ada sebabnya kenapa saya tak cerita pada sahabat saya heee.
belum masanya laa).Baiklah,mari terus imbas mimpi di waktu.
Bismillah..

Di waktu saya sedang bermimpi tu,Hari adalah malam.
tapi saya masih 
boleh la berjalan dan tidaklah terlalu gelap keadaannya.(nak kemana pun tak pasti la saya).

Sedang kusyuk berjalan dari arah kiri ke kanan,
melepasi satu pohon yang tebal dan besar,ada satu cahaya lurus di 
tengah² laluan.tapi saya tak pergi kearah cahaya tu.
cahaya tu terang dan memudahkan saya untuk bergerak.

Dalam ingin melangkah kaki,Secara tertiba ada satu 
suara yang kedengaran.
suara itu seperti ini:

"Wahai umatku,berselawatlah keatasku"
Maka apabila mendengar suara itu,
saya mencari dimana datangnya.
seterusnya saya sambil² mencari,saya melangkah sedikit².(Rasa macam tempat tu berbukit atau tanah yang dipenuhi akar tebal)
Suara itu kedengaran lagi.

"Wahai umatku,berselawatlah keatasku"
Ayat tadi di ulang semula oleh lelaki berpakaian putih itu.
Dari arah situ juga terdapat cahaya terang.

Lantas saya berfikir.saya amati makna ayat itu.dalam beberapa saat.
saya tidak dapat melihat wajah nya dengan jelas kerana jarak saya dengan lelaki itu lebih kurang 12kaki.
Yang pasti keadaannya putih dan bercahaya.
Kemudian terdetik,Rasulullah?(berbisik pada diri sendiri)

"Wahai umatku,berselawatlah keatasku"-ucap lelaki itu dengan lembut dan masih berdirindisitu dengan
 sabar menanti jawapan saya buat kali ketiga.
Lantas itu saya membalas ucapannya dengan penuh perhormatan 
kepadanya:
"Yaa Rasulullah,Selawat dan salam keatas mu"-saya berselawat kepadanya seperrti apa yang dimintanya.
Kemudian saya pergi.dan lelaki itu masih tetap disitu.saya tak tahu siapa lagi dia tunggu.
saya harus teruskan menghala ke kanan.akhirnya tersedar dan terjaga.Saya berbisik..mimpi yang indah..
Itu la pengalaman saya,mengenai kebenaran nyata mimpi Rasulullah sa.w tidak la dapat saya buktikan.kerana saya pun tidak bercerita kepada sesiapa selain dalam blog dan fb.
Saya cuma mengharapkan jika ianya benar,
Alhamdulilah syukur.dan jika tidak saya akan anggap ianya 
satu mimpi indah.dan anda jika ada pengalaman,kongsi juga yaa..
Jumpa lagi : )

baca komen dan pengalaman lain disini tekan klik
Mimpi Bertemu Nabi Muhammad s.a.w Mimpi Bertemu Nabi Muhammad s.a.w Reviewed by Nursyarifah Syed Putera on 1/27/2016 11:50:00 PM Rating: 5

No comments