Waktu Aktif Syaitan

Waktu Aktif Syaitan


Bahaya Waktu Senja Jabir R.a meriwayatkan sabda Rasulullah s.a.w mengenai waktu senja: Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "ketika malam turun, dekatkanlah anak-anak kalian kepadamu, kerana waktu itu setan bertebaran. Sejam kemudian, kalian dapat melepaskan mereka; dan tutuplah pintu-pintu rumahmu dan sebutlah nama Allah, padamkanlah lampumu dan sebutlah nama Allah, tutuplah minumanmu dan sebutlah nama Allah, tutuplah juga bejanamu dan sebutlah nama Allah, sekalipun hanya dengan meletakkan sesuatu di atasnya". [Riwayat Bukhari].

Waktu senja adalah antara waktu masuknya waktu malam sesudah waktu siang.Pada waktu ini,jin dan iblis serta syaitan sangat gemar keluar untuk berpesta.Mereka suka berada diantara bayangan dan cahaya.Kelebihan diantaranya menjadikan mereka bertambah aktif dalam samar-samar cahaya.

Ibn Hajar Al-‘Asqalani mengatakan, “Ibn Al-Jawziy mengatakan bahawa kekhuatiran
terhadap anak-anak saat itu kerana najis-najis yang sangat disukai oleh syaitan biasanya masih melekat pada diri mereka,dan zikir yang mencegah gangguan syaitan tidak dimiliki oleh anak-anak itu.

Waktu Aktif Syaitan

Ketika syaitan-syaitan berkeliaran biasanya bergantungan pada apa saja yang boleh mereka jadikan gantungan. Kerana itu dikhuatirkan terjadi hal-hal yang tidak diinginkan pada anak-anak itu. Hikmah yang ada pada berkeliarannya syaitan-syaitan itu adalah kerana gerakan mereka pada malam hari lebih hebat dari di siang hari.Sebab, kegelapan dapat menghimpun kekuatan mereka. Demikian pula halnya dengan segala yang berwarna hitam.Itulah sebabnya, maka dalam hadis Abi Dzar disebutkan bahawa, “Anjing hitam itu adalah syaitan.” Hadis ini di-takhrij oleh Muslim. (Lihat Fat-h Al-Bari fi Syarh Shahih Al-Bukhari, jilid VI, hlm. 393.)


padamkanlah lampumu

Hikmat Memadamkan Lampu

Rasulullah s.a.w turut memberikan pesanan agar lampu-lampu (dahulunya di nyalakan menerusi sumbur api dengan minyak tanah yang mudah terbakar apabila terlanggar diwaktu malam dan senja), untuk memadamkan lampu-lampu, maka yang dimaksudkan adalah lampu-lampu minyak tanah, agar tidak tumpah dan membakar rumah saat penghuninya sedang tidur.

Dapat jika bukan orang-orang yang terlanggar,maka boleh juga haiwan-haiwan yang melanggarinya secara tidak sengaja.Misalnya, syaitan membuat terkejut binatang tertentu, sehingga melanggar lampu tersebut, dan tumpah, lalu menimbulkan kebakaran.

Dalam hadis dengan sanad sahih yang diriwayatkan oleh Ibn Hibban disebutkan bahawasanya Rasulullah s.a.w. berkata, (maksudnya) “Apabila kalian tidur, maka padamkanlah lampu-lampu kalian. Sebab, syaitan-syaitan berkeliaran seperti tikus-tikus dan melanggar (lampu-lampu kalian) sehingga kalian terbakar” Iaitu ketika malam tiba, kalau sekiranya kegelapan itu diangkat dari kalian, nescaya kalian akan dapat melihat apa yang ada di sekitar kalian. Ada pula di antara mereka yang pandai mengganggu anak-anak kecil, misalnya dengan membuat mereka bertengkar satu sama lain, atau membuat barang permainan salah seorang di antara mereka menarik keinginan kawannya untuk memiliki, sehingga mereka berebutan dan berkelahi, bahkan sampai ada yang mati. Sering pula pertengkaran yang dikobarkan syaitan di kalangan anak anak itu memancing keterlibatan orang tua dan keluarga masing-masing.Dalam keadaan seperti itu, syaitan semakin meningkatkan jumlah mangsanya, sehingga pertengkaran tersebut semakin menjadi-jadi, dan akhirnya menimbulkan kejahatan.

Waktu Aktif Syaitan Waktu Aktif Syaitan Reviewed by Nursyarifah Syed Putera on 08:37 Rating: 5

No comments