El Nino dan La Nina

Tentang Fenomena El Nino

El nino dan la nina.Tentang dua nama ini adalah dalam bentuk cuaca.

Fenomena el nino dan la nina ini mempunyai makna berbeza.


Tentang Fenomena El Nino


El nino adalah gejala gangguan iklim yangg diakibatkan oleh naiknya suhu permukaan lautan pasifik berhampiran atau disekitar khatulistiwa di bahagian tengah dan timur. Naiknya suhu di lautan pasifik inilah yang menyebabkan berlakunya perubahan pola angin dan curah hujan yang ada di atasnya. 

Tentang Fenomena La Nina

Fenomena La nina terjadi adalah disebabkan gangguan iklim yang disebabkan suhu di permukaan laut pasifik dibandingkan dengan kawasan sekitarnya.Maka dari fenomena la nina ini adalah hujan turun dengan lebih banyak.

Jadi,apakah kesan terhadap iklim setempat apabila fenomena el nino terjadi ?

Sungguhpun suhu itu terjadinya di laut nuh jauh,tapi kesanya boleh berlaku didaratan.Haa agak kuatkan kesanya.Hingga berlaku bahang panas yang memang cukup terasa dari biasa.Kurang hujan,angin yang kering cukup menyebabkan tekak mahu milo ais...(saya jarang minum ais,kecuali tanda-tanda saya kalau dah minum minuman berais tu bermaksud memang berlaku sesuatu pada iklim seperti fenomena el nino)


La nina pula ?



La nina biasanya menyebabkan jumlah hujan yang banyak.Masa ni la pula nak minum minuman panas macam kopi,ehe suka kopi panas,itu normal.Sebab memang suka minum kopi.

Dua fenomena ini memang agak ganjil sikit berbanding dengan fenomena iklim lain.Contoh macam el nino,nampak seakan cuaca kelihatan baik.tapi membawa suhu tinggi dan angin yang sedikit kuat.Kita pun sukar nak perasan sebab cuaca nampak baik sahaja.Begitu juga sebaliknya.

Apabila angin dan suhu bergabung,manusia pun terpinga-pinga..sementara ditempat lain pula dilitupi salji Tebel...(eah ko ! tebal lah..)

hari ni jadi pengulas kaji cuaca...esok balik kepada asal...ehe ^_^

eah..jap..ade hastag tak ni ? 

-harus la ada..kat bawah nuh !



#Pulangkan !!!
#Dahpulangdahwerk !!!
#Jangankecamsaya !!!
#Xmokecamsaya !!!
El Nino dan La Nina El Nino dan La Nina Reviewed by Nursyarifah Syed Putera on 12:08 Rating: 5

No comments